AI e newsmaking

Un’indagine esplorativa nelle redazioni nazionali e locali italiane

Autori

  • Maria Francesca Murru Università degli Studi di Bergamo
  • Simone Carlo Università Cattolica del Sacro Cuore

Parole chiave:

giornalismo ibrido, IA generativa, costruzione discorsiva del giornalismo, newsmaking

Abstract

This article delves into the transformative impact of artificial intelligence (IA) on Italian journalism, providing an in-depth examination of how AI technologies are being integrated into and reshaping the journalistic landscape. Through a qualitative study, which includes 10 qualitative interviews with journalists, digital editors, and IT managers from leading Italian media companies, this research investigates the attitudes, expectations, and concerns surrounding AI adoption in newsrooms. The core of the study revolves around the nuanced perceptions and discursive frames that journalism professionals mobilize to describe the incorporation of AI into newsmaking. It is nearly impossible to investigate AI without considering the imaginations, perceptions, and expectations associated with it, especially considering two structural elements—opacity and communicative capacity—that make it particularly susceptible to distortions and uncontrollable interpretative projections (Milne, 2021). The centrality of discourse has been highlighted by the neo-institutionalist approach, which views journalism as a discursive institution founded on a complex set of rules, practices, and values that are constructed and legitimized through discourse (Hanitzsch and Vos, 2017). From this perspective, discursive legitimation represents both a process of internal organization of rules, practices, and values and a tool to confirm, defend, and claim the institution's reputation within society. The interviewees offer diverse perspectives on the potential of AI to revolutionize journalistic workflows by introducing efficiency and new capabilities, such as automated content generation and data analysis. However, rather than seeing AI as a replacement for human journalists, most view it as a complementary tool that could enhance the quality of news production and facilitate more in-depth journalism. Despite the recognized potential, the study highlights a prevailing sense of caution among the participants. Some express concerns about the ethical implications of AI in journalism, including issues related to transparency, risk of job displacement and the maintenance of professional standards in an increasingly automated environment. The article suggests the need for clear editorial strategies that transparently establish shared guidelines of AI use in newsrooms. It also highlights the necessity for significant technological investments by publishers to ensure that the use of generative AI is not left to the initiative of individual journalists, but that its adoption makes sense within a wider project of a rational, efficient, and shared restructuring of workflow processes. In this regard, it is imperative to recognize the need to invest in significantly enhancing the computer skills of journalists within a more comprehensive frame of AI literacy that is mindful of the ethical and democratic implications of these tools.

Biografie autore

Maria Francesca Murru, Università degli Studi di Bergamo

Professoressa associata di Sociologia dei processi culturali e comunicativi presso il Dipartimento di Lettere, Filosofia e Comunicazione. È titolare di insegnamenti riguardanti le teorie dei media, la sociologia dei media digitali e il rapporto tra i media e la cittadinanza presso il corso di studi triennale di Scienze della Comunicazione e il corso di studi magistrale di Comunicazione, Informazione, Editoria. Studia i pubblici e le forme della comunicazione mediata. Ha svolto ricerca teorica ed empirica sui pubblici intermediali, sulla sfera pubblica digitale, sull’attivismo mediante piattaforme digitali e sulle epistemologie ordinarie. Ultimamente i suoi studi si concentrano sulle dinamiche sociali ed epistemiche del pensiero cospirazionista e sull'adozione di sistemi di intelligenza artificiale nei processi di newsmaking.

Simone Carlo, Università Cattolica del Sacro Cuore

Simone Carlo è ricercatore nella Facoltà di Scienze Politiche e Sociali dell’Università Cattolica del Sacro Cuore. Nella medesima università presta attività di ricerca in OssCom – Centro di ricerca sui Media e la Comunicazione ed è coordinatore didattico del Master in Comunicazione, Marketing Digitale, Pubblicità Interattiva. I suoi interessi scientifici riguardano l’uso e adozione dei media digitali e di Internet (in particolare tra gli over 65) e i processi di trasformazione del sistema mediale. Tra le sue pubblicazioni più recenti (con Giulia Buscicchio), Digital Media Domestication and Job Paths Among Older People: An Ethnographic Investigation. In Media and Communication, (2023) Radio Radicale: un’instabile identità tra partito, stato e mercato, in "Problemi dell'informazione " (2023), (con Maurizio Mazzanti) Media iperlocali, spazi urbani in trasformazione, tempi turbolenti. Il caso Radio NoLo, in "Problemi dell'informazione (2020).

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Pubblicato

2024-08-03

Come citare

Murru, M. F., & Carlo, S. (2024). AI e newsmaking: Un’indagine esplorativa nelle redazioni nazionali e locali italiane. Mediascapes Journal, 23(1), 184–198. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/18714