Che genere di influencers

Tra femminismo e retorica

Autori

Parole chiave:

Influ-activism, digital platforms, feminism, content creators

Abstract

This study aims to explore the implications and potential challenges arising from the (more or less instrumental) use of gender issues by Italian influencers. In particular, we map the pulpiness of the themes emerging from a sample of 30 Italian content creators who base most of their storytelling on feminist claims. The research highlights the trade-off between activism and self-promotion, resulting in the possible dilution of meanings associated with feminism and the trivialisation of social moments. By using a follow-the-medium approach, two digital platforms were selected: Instagram and TikTok. Through a content analysis, this study aims to reflect on the effectiveness and limits of the activism of some influencer in promoting agendas with feminist themes, comparing some case studies. That is, the gender rhetoric adopted by four Italian activists (Giulia Blasi, Irene Facheris, Giorgia Soleri and Federica Fabrizio) were analysed in order to investigate the connections between images of the female body, biopolitics, platform capitalism and neoliberal feminism. The interpretative hypothesis is that there is an inescapable connection between their storytelling and platform capitalism: neoliberal and popular feminism depends on and validates the interests of social media platforms. Consequently, the idea of the influ-activist and feminism arises as a discourse to be performed rather than as a (collective) movement, an issue focused on the individual and her self-branding practices. Practices that are not, however, to be considered purely normative, but nevertheless emphasise forms of empowerment, albeit individual rather than linked to structural dimensions.

Biografie autore

Maria Angela Polesana, Università IULM di Milano

Maria Angela Polesana è Professoressa Associata presso l’Università IULM di Milano dove insegna sociologia dei media, sociologia dei consumi e sociologia del turismo. Le sue principali aree di ricerca riguardano il consumo, la comunicazione d’impresa, la pubblicità e i media. Tra le sue pubblicazioni: Influencer e social media (FrancoAngeli, Milano, 2024), L’influenza digitale (Guerini, Milano, 2021, a cura di; con T. Vagni,), Pubblicità e valori. Nuovi consumi e nuovi messaggi per una società che cambia (FrancoAngeli, Milano, 2016), Criminality show. La costruzione mediatica del colpevole (Carocci, Roma, 2010).

Elisabetta Risi, IULM

Elisabetta Risi è Ricercatrice a tempo determinato (RtdB) presso l’Università IULM di Milano, dove insegna metodologia della ricerca sociale e sociologia dei media e sociologia. I suoi interessi di ricerca i focalizzano sulle pratiche d’uso e sui discorsi ri-prodotti dalle tecnologie della comunicazione, con focus sulle piattaforme digitali e sulle intelligenze artificiali. Tra le sue pubblicazioni più recenti: Future of Gender and Gender Equality Online: A Scenario Analysis of Imaginaries on Gender and Social Media Platforms (2024), in “Central European Journal of Communication” 17(1), insieme a Lagrange, B., Van Bauwel, S., Biltereyst, D., Cannizzaro S. et al; Collect and Handle Personal Social Media Data. Ethical Issues of an Empirical Internet Research, in “Comunicazioni Sociali” (con Di Fraia G., 2023); Tracce digitali e ricerca sociologica. Riflessioni ed esperienze di sociologia digitale (con Gandini A., 2023, FrancoAngeli, Milano).

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Pubblicato

2024-12-24

Come citare

Polesana, M. A., & Risi, E. (2024). Che genere di influencers: Tra femminismo e retorica. Mediascapes Journal, 24(2), 74–98. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/18879