Cinema regionalpopolare. Fattori d’attrazione del consumo locale dei film italiani (2000-20)

Authors

  • Giorgio Avezzù Alma Mater Studiorum – Università di Bologna

Keywords:

cinema contemporaneo, cinema italiano, film, cinema

Abstract

The article, based on data on admissions and distribution of all films shown in Italy over the last twenty years, investigates the factors responsible for the great regional variability in the consumption of Italian cinema. The great regionalization of the consumption of domestic films does not, in fact, depend on particular geographical imbalances in their distribution, and clearly distinguishes the consumption of domestic films from that of imported ones, which are consumed more homogeneously throughout the country. The analysis of the nine major regional markets clearly shows how particular textual factors – such as the setting, the geographical origin of actors and directors, some "local" plots – strongly attract audiences from specific territories. The concentration of the spectators of Italian films in single regions, different from one title to another, is such a peculiar characteristic of the cinema of national production that it can be said that in Italy even the most successful films do not really have a geographically extensive success. A national-popular cinema in Italy does not exist, because Italian cinema is, in fact, consistently "regional-popular".

 

Author Biography

Giorgio Avezzù, Alma Mater Studiorum – Università di Bologna

Giorgio Avezzù è assegnista di ricerca presso il Dipartimento delle Arti dell’Università di Bologna con un progetto sui dati per l’analisi e la distribuzione digitale data driven di contenuti audiovisivi finanziato da RTI-Mediaset. I suoi interessi di ricerca e i temi delle sue pubblicazioni hanno spesso riguardato i rapporti tra audiovisivo (cinema e televisione) e geografia, e recentemente in particolare le relazioni tra aspetti narrativi-rappresentativi dei contenuti e il loro consumo spettatoriale. Insegna Teorie e tecniche del linguaggio radiotelevisivo all’Università degli Studi di Padova e Teoria e tecnica dei nuovi media all’Università di Bologna.

Published

2021-11-23

How to Cite

Avezzù, G. (2021). Cinema regionalpopolare. Fattori d’attrazione del consumo locale dei film italiani (2000-20) . Mediascapes Journal, (17), 16–33. Retrieved from https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/17588