Fare femminismo online
Le creator femministe su Instagram tra posizionamenti individuali, istanze di cambiamento e strategie di resistenza
Parole chiave:
digital feminism, creators, Instagram, cultural production, online activismAbstract
The emergence of new feminist figures on platforms has recently garnered significant attention, especially because of the increasingly evident overlap between feminist discourses and neoliberal market logics, raising questions about the potential repercussions on the "fourth-wave" of feminist movement. Based on in-depth interviews with Italian Instagram creators who identify as feminists, this study aims to delve into the meanings that “feminist creators” attribute to their online practices, focusing on their positioning within feminist political practice. The research concentrates on the stance of these figures towards online feminist activism to better understand their perception of their role within it, highlighting the complex connections between platforms and cultural production and for collective movements. Results show how the label of "activist" often constitutes a challenging concept to engage with, precisely due to the economy of visibility characterizing platforms such as Instagram. Despite being preliminary findings from an ongoing study, crucial dimensions for future developments in influ-activism research and, more broadly, online activism practices emerge.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).