Research notes on the relationship between music, space and violence in the North Turin trap scene

Authors

  • Nicolò Molinari Università IUAV
  • Italiano Italiano Italiano

DOI:

https://doi.org/10.13133/2532-6562/17549

Keywords:

trap music, urban marginality, Turin

Abstract

Since 2014-2015 the trap music phenomenon has been spreading in Italy. This work, the result of an ongoing research, intends to offer a first moment of analysis and critical reflection on the relationship between trap, periphery and violence, in the specific case of the artists of the Barriera di Milano scene, in Turin. In particular, we will focus on the peculiar characteristics of the area and on three relevant topics: the uses and representations of the territory in musical productions; the relationship between the music scene, police forces and prison institutions; the issue of violence, acted and suffered. The research methodology is based on the analysis of a corpus of sixty audiovisual productions: fifty-seven music videos and three video interviews, as well as extracts from the artists' Instagram pages and stories.

Author Biographies

Nicolò Molinari, Università IUAV

Nicolò Molinari è dottorando all'Università IUAV di Pianificazione del territorio e politiche pubbliche.

Italiano Italiano, Italiano

Filippo Borreani è dottorando in Sociologia e Metodologia della Ricerca Sociale (SOMET) e afferente al Dipartimento di Culture, Politica e Società dell’Università degli Studi di Torino.

References

Belligni S., Ravazzi S. (2012). La politica e la città: Regime urbano e classe dirigente a Torino. Bologna: Il Mulino.

Belotti E. (2021). Birds in the trap. Roma: Bordeaux edizioni.

Bennett A., Peterson R. (2004). «Introducing Music Scenes». In: Bennett : A., Peterson R. Music Scenes. Local, Translocal and Virtual. Nashville: Vanderbilt University Press, 1-16.

Berardi F. (2016). L’anima al lavoro: alienazione, estraneità, autonomia. DeriveApprodi.

Beraudo G., Castrovilli A., Seminara C. (2006). Storia della Barriera di Milano. Dal 1946. Officina della Memoria.

Bertho A. (2009). Les temps des emeutes. Parigi: Bayard.

Boltanski L., Chiapello E. (1999). Il nuovo spirito del capitalismo. Milano-Udine: Mimesis edizioni.

Bukowski W. (2019). La buona educazione degli oppressi. Alegre.

Carinos E. (2021, Febbraio 26). «La violence comme ressource esthétique». Fight The Power? Musiques hip-hop et raports sociaux de pouvoir, Seminaire 2021, Disponibile su: https://fight-the-power.sciencesconf.org/

Castrovilli A., Seminara C. (2004). Storia della Barriera di Milano. 1852-1945. Officina della Memoria.

Costa G., Stroscia M., Zengarini N., Demaria M. (A cura di). (2017). 40 anni di salute a Torino. Spunti per leggere i bisogni e i risultati delle politiche. Milano: Inferenze. Disponibile su: https://epiprev.it/pubblicazioni/40-anni-di-salute-a-torino

Cruz R.D. (2021). «Trap, la dernière revolution musicale du rap». In: Heuguet G., Menu E. Trap. Rap Drogue Argent Survie. France: Audimat Éditions e Éditions Divergences, 39-84.

Davico L., De Bernardi L., Gullino V., Novascone R., Staricco L., Vitale Brovarone E. (2017). Recuperare la rotta. Diciottesimo Rapporto “Giorgio Rota” su Torino. Torino: Centro Einaudi. Disponibile su: https://www.rapporto-rota.it/

De Simoni S. (2016). Filosofia politica dello spazio: il programma di ricerca di Henri Lefebvre e le sue conseguenze teoriche. Tesi di dottorato, Dottorato di Filosofia, Università di Torino-Paris Ouest Nanterre.

Derossi L. (1994). «Il treno del sole». In: Castronovo V. (a cura di). Storia illustrata di Torino (Vol. VIII), Sellino: Milano, 21-26.

DIST. (2020). Aurora: a sud di Torino nord. Politecnico di Torino, Dipartimento interateneo di Scienze, Progetto e Politiche del Territorio, Torino. Disponibile su: https://www.auroralab.polito.it/sites/default/files/doc/post/Aurora-a-sud-di-Torino-nord_0.pdf.

Fofi G. (1964). L’immigrazione meridionale a Torino. Milano: Feltrinelli.

Gonzalez S., Waley P. (2012). «Traditional Retail Markets: The New Gentrification Frontier?». Antipode, (45): 965-983. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8330.2012.01040.x.

Kaluža J. (2018). «Reality of Trap: Trap Music and its Emancipatory Potential». IAFOR Journal of Media Communication & Film, 5(1): 21-26. DOI: https://doi.org/10.22492/ijmcf.5.1.02.

Knoblauch H., Schnettler B. (2012). «Videography: analysing video data as a ‘focused’ ethnographic and hermeneutical exercise». Qualitative Research, 12(3): 334-356.

Kokoreff M. (2021). La diagonale de la rage – Une histoire de la contestation sociale en France. Des années 1970 à nos jours. Éditions Divergences.

Kotarba J.A., LaLone N. (2014). «The 'scene': A conceptual template for an interactionist approach to contemporary music». In: Denzin N.K., Revisiting Symbolic Interaction in Music Studies and New Interpretive Works. Emerald Publishing, 51-65. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/S0163-239620140000042004.

Migliaccio F. (2020). La Venere degli Stracci. Miseria, rivolta e potere nella città postindustriale. Napoli: Monitor edizioni.

Notarnicola S. (1997). L’evasione impossibile. Roma: Odradek.

Oliva G. (2017). Un secolo di immigrazione a Torino. Storia e storie dall’Ottocento a oggi. Torino: Edizioni del Capricorno.

Pagliassotti M. (2012). Chi comanda Torino. Roma: Castelvecchi.

Palidda S. (2000). Polizia postmoderna: etnografia del nuovo controllo sociale. Feltrinelli.

Paone S. (2010). «La città fra marginalità ed esclusione sociale». SocietàMutamentoPolitica. Rivista Italiana di Sociologia, 1(2): 153-164. DOI:10.13128/SMP-9280.

Pellion N. (2021). «De la Trap House au corps-prison. Une histoire spatiale de la trap d’Atlanta». In: Heuguet G., Menu E. Trap. Rap Drogue Argent Survie. France: Audimat Éditions e Éditions Divergences, 39-84.

Petrillo A. (2018). La periferia nuova: disuguaglianza, spazi, città. Milano: FrancoAngeli.

Pitch T. (2013). Contro il decoro. L’uso politico della pubblica decenza. Roma-Bari: Laterza.

Reynolds S. (2019). «Trap world: how the 808 beat dominated contemporary music». The Face. Disponibile su: https://theface.com/music/trap-music-gucci-future-thug-travis.

Semi G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland. Bologna: Il Mulino.

Smith N. (1996). The New Urban Frontier: Gentrification and the Revanchist City. London: Routledge.

Stuart F. (2020). Ballad of the Bullet: Gangs, Drill Music, and the Power of Online Infamy. Princeton: Princenton University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvs32s2d.

UFTP. (2020). Trap. Storie distopiche di un futuro assente. Milano: Agenzia X.

Urban Center Metropolitano; Rapporto Giorgio Rota, Centro di ricerca Luigi Einaudi. (2018). Torino Atlas. Mappe del territorio metropolitano. Torino: Urban Center Metropolitano. Disponibile su: https://www.rapporto-rota.it/contributi/torino-atlas-mappe-del-territorio-metropolitano.html.

Vanolo A. (2008). «The Image of the Creative City: Some Reflections on Urban Branding in Turin». Cities, 25(6): 370-382. Disponibile su: https://ssrn.com/abstract=1726412.

Vanolo A. (2015). «Smart city e sviluppo urbano: alcune note per un’agenda critica». Scienze del Territorio (3): 111-118. DOI: https://doi.org/10.13128/Scienze_Territorio-16256.

Vanolo A., Rossi U. (2015). «Urban Neoliberalism». In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (2 ed.). Berlino: Springer, 846-853. DOI:10.1016/B978-0-08-097086-8.74020-7.

Wacquant L. (2008). Urban outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Cambridge: Polity.

Zukin S. (2010). Naked City. The Death and Life of Authentic Urban Places. Oxford: Oxford University Press Inc. DOI: 10.1093/oso/9780195382853.001.0001.

Image extract from the videoclip "True Voice", Hani

Published

2021-12-31

How to Cite

Molinari, N., & Italiano, I. (2021). Research notes on the relationship between music, space and violence in the North Turin trap scene. Tracce Urbane. Rivista Italiana Transdisciplinare Di Studi Urbani, 6(10). https://doi.org/10.13133/2532-6562/17549