What Comes Next?
Sports Celebrity as Influencer in the End-of-Career and Post-Career Phases: The Case of Gigi Datome
Parole chiave:
sports celebrity , post-career , ageing , influencer culture , influ-activismAbstract
The end-of-career and post-career represent a delicate transition for sports celebrities. At this stage, the management of the celebrity capital accumulated over the course of a competitive career involves a renegotiation with the target audience and stakeholders, in an attempt to reinvest it in the same or other (political, business, etc.) sporting spheres. Social networking platforms, such as Facebook and Instagram, constitute media environments in which celebrities can set up forms of self-representation and self-narratives that influence and inspire the behaviour of followers and wider circles. Such communicative stages may also be aimed at practising forms of activism (cultural, civic, political, social, etc.). This paper intends to investigate the practices and processes through which sports celebrities, in the end-of-career and post-career phases, renegotiate their public role by being influencers and influ-activists. The specific case examined concerns the analysis of the forms of self-narration and self-representation set up by basketball player Gigi Datome on his official Instagram page, in the period between the end of his career and the first months of his post-career.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza

TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).