Senza pensieri. Gomorra-La serie: dal contesto produttivo alle audience della Rete, fenomenologia di un processo culturale transmediale

Autori

  • Antonella Napoli Università degli Studi di Salerno
  • Mario Tirino Università degli Studi di Salerno

Parole chiave:

transmedia storytelling, quality television, fan cultures

Abstract

Gomorra-La serie (2014 — ongoing) is a television series which approaches the standards of the so-called "quality television", thanks to its cinematographic properties and because it is capable of forming cross-media fictional universes. This paper sets out to analyze this product and its potential of transmedia storytelling. Through the analysis of the related works on fictional seriality and post-seriality, the paper deals with the genesis of Gomorra—La serie, analyzing the ties with the book by Roberto Saviano and with the film by Matteo Garrone. The observation also extends to the audiences of this serial and its grassroot manipulations — fanfiction, fanvideo, tributes, parodies and citations — which circulate through social media as an expression of the participatory culture of digital media.

Biografie autore

Antonella Napoli, Università degli Studi di Salerno

Antonella Napoli è dottore di ricerca in Scienze della Comunicazione. Collabora alle attività di ricerca in Sociologia dei processi culturali e comunicativi presso il DISPSC dell’Università di Salerno. Tra le sue ultime pubblicazioni: Generazioni Online. Processi di ri-mediazione identitaria e relazionale nelle pratiche comunicative web-based (Franco Angeli, Milano 2015); Once upon a time the Self: cinema and online identity playground tales (con G. Frezza, D. Salzano, e M. Tirino). In H. A. Dirim (ed.) Representation of Identities and Film Studies. Urban Identity, Space Studies and Contemporary Arts. Proceedings of CINECRI’15/International Film Studies and Cinematic Arts Conference  (Dakam Publishing, 2015); Social Media Use and Generational Identity: Issues and Consequences on Peer-to-Peer and Cross-Generational Relationships – an Empirical Study, Participations. Journal of Audience & Reception Studies, Vol.11, Issue 2 (2014).

Mario Tirino, Università degli Studi di Salerno

Mario Tirino è dottore di ricerca in Scienze della Comunicazione. Collabora alle attività di ricerca in Sociologia dei processi culturali e comunicativi presso il DISPSC dell’Università di Salerno. Tra le sue ultime pubblicazioni: Junkie’s Movies. Il cinema infetto di William S. Burroughs. In A. Amendola, M. Tirino (a cura di), Saccheggiate il Louvre. William S. Burroughs tra eversione politica e insurrezione espressiva (ombre corte, Verona 2016); Tecnoimmaginari postumani, Segnocinema, n. 202 (2016); Once upon a time the Self: cinema and online identity playground tales (con G. Frezza, D. Salzano, e M. Tirino). In H. A. Dirim (ed.) Representation of Identities and Film Studies. Urban Identity, Space Studies and Contemporary Arts. Proceedings of CINECRI’15/International Film Studies and Cinematic Arts Conference  (Dakam Publishing, 2015); L’Ur-script. The Walking Dead dal fumetto alla serie tv. In G. Frezza (a cura di), Endoapocalisse. The Walking Dead, l’immaginario digitale, il post-umano (Area Blu, Cava de’ Tirreni 2015); Cinefilia 2.0: Web media e processi relazionali nellacostruzione delle identità spettatoriali. In D. Salzano (a cura di), Turning around the Self (Franco Angeli, Milano 2015).

##submission.downloads##

Pubblicato

2016-12-21

Come citare

Napoli, A., & Tirino, M. (2016). Senza pensieri. Gomorra-La serie: dal contesto produttivo alle audience della Rete, fenomenologia di un processo culturale transmediale. Mediascapes Journal, (7), 102–114. Recuperato da https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/13770