Sulla rivista
Mediascapes Journal è una rivista online open access pubblicata semestralmente che offre articoli di taglio teorico ed empirico il cui obiettivo è offrire uno sguardo originale sul mondo della comunicazione e dei mass media.
Nata nel 2013, Mediascapes Journal è la prima rivista italiana espressamente dedicata ai media studies, dove studiosi di diverse generazioni e approcci di analisi possono confrontare teorie, metodologie e sguardi critici. Mediascapes è inserita nell'elenco delle riviste scientifiche di fascia A dall'ANVUR in due specifici settori disciplinari: Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi (Area: 14, Settore: 14C2, SSD: Sps/08); Teatro, musica, cinema, televisione e media audiovisivi (Area:10, Settore: 10C1; SSD: L-ART/05).
Mediascapes Journal è organizzata in due parti: una sezione monografica di saggi, in cui diversi studiosi si confrontano sui temi di maggiore urgenza; una sezione "percorsi di ricerca", che accoglie contributi teorici ed empirici di diversa provenienza, attraverso una call for papers sempre aperta. Tutti gli articoli sono sottoposti ad un sistema di doppio referaggio cieco.
Mediascapes Journal accetta contributi in italiano e inglese.
Ultimo numero

This special issue of Mediascapes Journal explores the intersection of celebrity and ageing, focusing on audiovisual (film, TV, social media) and sports celebrities. It examines how ageing challenges the youth-centric ideals of celebrity culture, revealing social anxieties about body, time, and visibility. For screen stars, particularly women, ageing often leads to invisibility or stereotypical roles, reflecting gendered ageism, while male stars may gain cultural capital. Celebrities manage ageing through media performances emphasizing authenticity or resilience. In sports, ageing athletes face physical decline and shifting roles post-retirement, with media narratives often romanticizing them as symbols of endurance or nostalgia. Digital platforms allow ageing celebrities to challenge stereotypes, promoting active ageing, though often within neoliberal frameworks. The papers about celebrity and ageing included in this special issue engage with at least three disciplinary perspectives: Film Studies and the history of audiovisual media; Sociology of Communication and Culture; and Media Studies. The dialogue and interweaving of different approaches makes it possible to provide a rich, varied and complex picture of the various possibilities for investigating the relationship between contemporary celebrity forms and ageing processes.